tirsdag 5. juni 2012

"Ville Hester" av Jeannette Walls

Ville hester

Forfatter: Jeannette Walls
Forlag: Pantagruel
Utgitt: 2012
Antall sider: 373
Kilde: Lånt fra Brønnøysund Libris' eget bibiliotek

Lily Casey Smith er en småfrekk heltinne som snakker rett fra levra. På én og samme dag redder hun både liv, temmer ville hester og slår kvegarbeidere i poker. Hun ble født i 1901 i en jordhytte på de buktende, glisne gresslettene i Texas. Som seksåring hjelper hun faren å temme hester. Som femtenåring flytter hun hjemmefra for å være lærer i en by som ligger 800 kilometer unna. Hun rir dit helt alene på hesten sin. Lily takler alt som livet kaster mot henne, flommer og tornadoer, den store depresjonen, den mest hjerteskjærende personlige tragedien, med ufattelig mot og besluttsomhet og et bredt smil. Historien om Lilys liv er blitt fortalt videre fra den ene generasjonen til den neste. I denne usedvanlige romanen evner barnebarnet Jeannette Walls med sin frodige fantasi og fengslende fortellekraft å la Lilys ukuelige lidenskap og energi skinne gjennom til lesere verden over.


Jeg har hørt mange gode ord om forfatterens første bok, "Krystallslottet", og var veldig spent da jeg begynte å lese "Ville Hester". Jeg var ikke mange sidene ut i boken før jeg fikk en utrolig god følelse. Den som kommer når jeg virkelig har truffet blink. Vanskelig å forklare men det føles som om jeg "smaker" boken. Skjønner du hva jeg mener? ;)

Hovedpersonen Lily er et svært sammensatt menneske. Som en beinhard virvelvind som samtidig er fløyelsmyk på innsiden. Hun viker ikke for noen og følger sine egne instinkter på godt og vondt. De utradisjonelle valgene hun tar fører henne rundt omkring i USA sammen med familien sin, og hun opplever mere enn både du og jeg kan drømme om tror jeg. 

Selv om ting skjer i raskt tempo i boken er det ingen problem å henge med i svingene, og historien til denne bemerkelsesverdige kvinnen er både sterk og rørende. Noen ganger føler jeg med henne med en klump i halsen, andre ganger kan jeg ikke for mitt bare liv skjønne avgjørelsene hun tar. Men som katten lander hun alltid på bena, og jeg elsket denne boken. 

Nå gleder jeg meg til å ta fatt på "Krystallslottet" som handler om Lillys datter og barnebarn.



4 kommentarer:

  1. Jeg likte begge bøkene til forfatteren men kanskje jeg likte Krystallslottet hakket bedre.
    Fin omtale:-) Ha en fin Tirsdag Anette:-)

    SvarSlett
  2. Jeg har ikke lest noe av denne forfatteren, men nå fikk jeg lyst til å gjøre det. Denne boken høres så fin ut:) Fin omtale, Anette:)

    SvarSlett
  3. Får lyst til å lese :) Ha en fin dag!

    SvarSlett
  4. Krystallslottet har jeg hørt om, men ikke denne og etter å ha lest omtalen din har jeg nå satt den på listen over bøker å lese :)

    SvarSlett