lørdag 16. februar 2013

"Kammerpiken" av Cecilie Enger

Kammerpiken; roman

Forfatter: Cecilie Enger
Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2012
Sideantall: 270
Kilde: Biblioteket

En roman om dronning Mauds påklederskeOslo, 1926. Hilda Cooper kommer fra England for å jobbe som dronning Mauds kammerpike. Innenfor Slottets vegger, i sterk kontrast til livet utenfor, innordnes hun i et hierarkisk samfunn av tjenere, etikette, måltider og dronningens stadige kjoleskift.Hilda Cooper ble, i likhet med sin underordnede kammerpike Violet Wond, boende på Slottet under tre norske konger, fram til sin død på 1990-tallet. Hun opplevde aldri samlivet med en mann, hun stiftet aldri familie. Men hun levde for kjolene, for minnene om dronningen, for plikten.Romanen er basert på samtaler med folk som kjente de to kammerpikene.



I år har jeg bestemt meg for å bli mye flinkere til å bruke biblioteket, og denne boken ble altså den første jeg lånte i år. Jeg har hørt mye fint om den, og siden jeg er royalist på min hals så jeg frem til å lese om både kong Haakon, dronning Maud og lille Olav.

Boken var litt treig i starten, men etter hvert som jeg ble kjent med Hilda ble det utrolig interessant å lese om kvinnen det bodde så mange lengsler i. Lengsler hun gjemte dypt inne i seg mens hun la sin ære i å gjøre en best mulig jobb for sin elskede dronning. 

Stillferdig, vakker og med en uventet slutt med snert i er dette en bok jeg gjerne anbefaler!

                                                                  Boken er

                                           Kjedelig                               Fantasifull
                                           Morsom                               Utfordrende
                                           Troverdig                             Forutsigbar
                                           Usannsynlig                         Velskrevet
                                           Romantisk                            Dårlig språk
                                           Trist                                        For lang
                                           Spennende                          For kort
                                           Uhyggelig                            Nydelig 



4 kommentarer:

  1. Denne boken har jeg også lyst til å lese - og, jeg støtter fullt opp om din bestemmelse om å benytte biblioteket mer : ) Jeg digger bibliotek!!!

    SvarSlett
  2. Å gå rundt på et bibliotek og titte på kjente og ukjente bøker gir meg en skikkelig god følelse. Og hvis jeg har god tid er det fint å sette seg ned litt og kikke i gjennom interessante bøker. Jeg leverer også inn lister over bøker jeg vil låne, så får jeg melding fra biblioteket etter hvert som de kommer inn. Ha en flott helg!

    SvarSlett
  3. herlig omtale :) tror eg må få lest denne snart :)

    SvarSlett
  4. Så fint at du skrev om denne boken, den har jeg lyst til å lese!
    Ja, biblioteket er supert - jeg var der senest i går og lånte en bok, ingen roman (dessverre).

    Ha en fin søndagsettermiddag :)

    SvarSlett