torsdag 28. februar 2013

"Svindel og Multelikør" av Catharina Ingelman-Sundberg


Forfatter: Catharina Ingelman-Sundberg
Forlag: Silke Forlag
Utgitt: 2013
Sideantall: 395
Kilde: Leseeksemplar fra forlaget


Pass opp for Pensjonistligaen! Märtha, Lynet, Riva, Stina og Anna-Greta kjeder seg på aldershjemmet Diamanten. Dårlig mat og trist oppvartning, for lite mosjon og stadige innsparinger - sannsynligvis ville de hatt det mye bedre i fengsel! Apatien sprer seg, men så får Märtha en lys idé: De skal begå en forbrytelse og sørge for å bli dømt for den. En eller annen form for økonomisk kriminalitet, et lite kupp av noe slag. Kanskje mot Nationalmuseum ... Byttet skal de gi til fattige og gamle. "Hvis Robin Hood kan, så kan vel vi!" mener Märtha. Gjengen setter rullatorene i høygir og tar inn på et luksushotell med massevis av rike gjester. Men alt går ikke som planlagt. Snart blir Pensjonistligaen dratt inn i underverdenen, og hva som helst kan skje.



En virvelvind av en bok med herlige karakterer og masse sprell. Noen ganger blir det kanskje litt vel fantasifullt, men forfatteren henter seg stadig inn med nye vendinger som gjør at spenningen opprettholdes. Jeg syns det er veldig positivt at boken også handler om tiden etter det spektakulære kunsttyveriet, og at vi får vite om hvordan de har det både i fengselet og etter at de kommer ut. 

Nå er det mulig at jeg er litt mettet på denne type bøker, for jeg kjenner ikke at boken treffer meg hundre prosent når det kommer til humoren, men jeg har ingen problemer med å skjønne at mange har falt fullstendig for denne gjengen !

Boken er

  Kjedelig      Fantasifull
  Morsom          Utfordrende
  Troverdig       Forutsigbar
  Usannsynlig      Velskrevet
  Romantisk      Dårlig språk
  Trist         For lang
  Spennende      For kort
  Uhyggelig     Nydelig 





4 kommentarer:

  1. Alltid flotte anmeldelser, Anette :)
    Gøy å lese... Håper du har hatt en
    fin siste dag på jobben i dag ღ det
    er veldig trist at kiosken skal
    legges ned, den og dere der vi alle
    bli savnet skal du vite ღ Tenke at
    det er 44 år siden! Ønsker deg en
    fin dag og håper du har det bare bra
    Stor klem sendes din vei ღ Mette...

    SvarSlett
  2. Det er visst blitt en trend å skrive slike pussige, morsomme bøker om eldre og pensjonister. Denne må jeg lese, skjønner jeg. Ha en fin dag.

    SvarSlett
  3. Fin omtale Anette:-)Jeg har ikke blitt mett enda og vil ha mer. Ha en fin helg:-) klem

    SvarSlett
  4. Fin omtale synes jeg. Humore traff meg ikke hele veien heller, men jeg tenkte det handlet om meg og mitt... Men jeg likte den jo ganske godt likevel.:)

    SvarSlett